Wednesday 22 January 2014

AUSTRALIA MENCARI DINAR...




Ini adalah pengalamanku… macamana tergerak hati untuk  
bekerja di Australia…





Aku dan isteri memang suka melancong. Ketika kami melancong ke Europe, menaiki eurostar dari Paris ke Amsterdam terlihat ladang-ladang pokok buah yang amat menarik. Terdetik dalam hatiku  “best jugak kalau dapat keje petik buah ni”. Masa tu aku masih bekerja kerajaan. Balik je Malaysia aku terus mencari info tentang kerja-kerja petik buah ni..


 

Hasil perbincangan dengan isteri, aku memutuskan untuk ke Australia saja. Ini memandangkan Europe jauh, makan masa lama dalam flight. Harga flight tiket pun mahal. Banyak info yang aku dapat melalui internet. Kebanyakan memang agen. Dah tak ada pilihan so aku memilih agen ni yang office dia kat Kuala Lumpur. Memang agak mahal 5k (sekarang dengarnya dah 7k). Tapi sebab dah tak ada pilihan dan nak kerja sangat. Pastu tak nak buang masa mencari-cari kerja di Aussie, so aku pun tawakkal saja bayar.









Banyak yang aku baca kat internet nak lepas imigresen susah. Tapi aku dapat lepas dengan mudah saja. Mungkin rezeki aku agaknya. Alhamdulilah..



Dan bermulalah kerja aku sebagai pemetik sayur.. Sebenarnya memang tak ada permit atau visa kerja seperti yang agen2 semua cakap tu. Kita memang pergi atas visa pelancong (boleh apply kat internet saja). So,  visa pelancong ni hanya 3 bulan sahaja. Seminggu sebelum visa tu tamat tempoh aku pulang bercuti ke Malaysia. Cuti sebulan dengan isteri dan anak-anak. Lepas sebulan aku apply visa lagi untuk sambung kerja di Aussie. Kali ni aku dapat contact kontraktor baru sebagai pemetik buah. Pada masa tu musim buah anggur merah.




 



Pergi kali kedua agak mencabar ketika bersoal jawab dengan imigresen Aussie. Memang imigresen sana amat tegas. So kita kena pandai jawab apa yang di tanya. Kena tau jugak berbahasa inggeris ni. Baru dia respect kita sikit. Alhamdulilah aku dapat lepas imigresen. Lega..syukur.



Gaji yang dibayar memang setiap minggu. Selalunya pay day adalah hari jumaat. Seminggu sekali bos akan bagi cuti. So far belum pernah lagi bos aku miss bayar gaji. Dan untuk belanja dapur bos akan bawa kita belanja 2 kali seminggu. Sepanjang pengalaman aku dah 6 bulan di Aussie sebulan bersih yang dapat aku kumpul adalah rm6k. Tu kira dah tolak sume bayar rumah, transport keje dan makan. So pada sesapa yang dah kerja kat Msia gaji lebih dari tu tak payah la kerja kat Aussie ni. Baik kat Msia saja.





Kerja petik buah ni bermusim. Sebab kat Aussie ada 4 musim. Winter, spring, summer dan autumn. So buah2 yang dipetik seperti anggur, apple, nectarine, peach, olive dan sayur2. Gaji pulak ikut bos. Kalau baru sampai bos akan hantar kita ke tempat yang kerja senang sikit. Lepas tu baru ke tempat yang agak mencabar dan gaji pun banyak dalam aud15-aud17 sejam. So nak bagi bos suka kat kita, kenalah kerja tu rajin2 pantas dan cepat. Jangan berat tulang. Kalau malas dan curi tulang je silap2 kena buang kerja..









Tu adalah serba sedikit kisah aku kat sana. Actually banyak lagi citernya. So sesapa yang nak sangat kerja kat Aussie ni boleh berhubung dengan aku. Aku boleh bagi tips2 macamana nak lepas ngan imigresen Aussie sana. Sekarang aku tengah bercuti lagi. Sebab anak2 sume tengah exam UPSR, PMR dan SPM. Lepas settle sume insyallah akan ke sana lagi.. Pesan aku satu saja. Jika niat kita baik, nawaitu betul insyallah Allah akan mudahkan sume urusan kita dan dipermudahkan rezeki kita..amin…
 

Sweet Grape..
 


So bagi sape2 yang berminat nak ke Aussie nak mencuba nasib boleh la hubungi aku sahar_712003@yahoo.com  & tasbihdinar@gmail.com  (013-6831171)…Nak jugak aku ingatkan kat sini tak sume orang yang ke aussie ni berjaya. Yang aku tengok sendiri ada yang boleh bertahan bertahun lamanya tak balik. Ada yang tak sampai sebulan terus balik. Macam-macam orang ada. Agen yang menipu pun banyak. So kena hati2 masa nak pilih agen. Ada yang minta mahal2 padahal tempat kerjanya sama jugak. So buatlah istikarah dulu. Buatlah pilihan yang tepat…



 

 
So aku citer sampai sini dulu. Next aku citer plak pasal keje kat Auckland New Zealand.                      Tunggu ya….



17 comments:

  1. MENJELANG 2015..summer kembali..

    Summer di Aussie adalah dalam bulan Dec – April… tak seperti Europe.. Jadi dalam musim summer memang ramai akan ke Aussie untuk bekerja sebab kontraktor2 memerlukan pekerja yang ramai utk bekerja di ladang2…



    ReplyDelete
    Replies
    1. KISAH SUKSES SAYA JADI TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS. AGUSDIN SUBIANTORO yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku deputi Bidang penempatan BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0823-5240-6469
      Lewat akun istri saya saya ingin berbagi cerita,
      kisah cerita saya awal jadi TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS AGUSDIN SUBIANTORO yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku DEPUTI BIDANG PENEMPATAN BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0823-5240-6469
      kisah cerita saya awal jadi TKI

      Disini saya akan bercerita kisah sukses yang menjadi kenyataan mimpi Beliau.
      KEGIATAN SEBELUM MENGIKUTI PROGRAM.
      Seperti para pemuda umumnya dan dengan kondisi ekonomi Keluarga saya yang pas-pasan saya ikut merasa prihatin dan menghendaki adanya perubahan ekonomi dalam keluarga saya. Saya lahir di salah satu kampung terpencil di kota surabaya jawa timur, dimana struktur tanah tempat kelahiran dia adalah pegunungan dengan mata pencaharian masyarakat sekitar petani dan beternak. Pengorbanan keluarga yang selama mendidik, membina dan membiayai hidup saya selama ini tak cukup hanya sekedar saya mengikuti jejak orang tua saya menjadi petani, saya harus membuktikan kepada keluarga untuk menjadi yang terbaik, tetapi dimana dan bagaimana? Sisi lain saya tau saya hanya lulusan SLTA sedangkan lowongan pekerjaan hanya diperuntukan bagi lulusan Diploma dan Strata 1.
      Pada pertengahan tahun 2016 saya bertemu dengan seorang teman lama di Jalan Raya waru sidoarjo. Dia memperkenalkan saya dengan salah satu pejabat BNP2TKI PUSAT, Beliau adalah KPL DEPUTI BIDANG PENEMPATAN BNP2TKI, DRS. AGUSDIN SUBIANTORO. Alamat BNP2TKI Jalan MT Haryono Kav 52, Pancoran, Jakarta Selatan 12770.
      Saya diberikan No Kontak Hp Beliau, dan saya mencoba menghubungi tepat jam 4 sore, singkat cerita saya'pun menyampaikan maksud tujuan saya, bahwa sudah lama saya mengimpikan bisa bekerja di japang. Beliaupun menyampaikan siap membantu dengan bisa meluluskan dengan beberapa prosedur , saya rasa prosedur itu tidak terlalu membebani saya. Dari sinilah saya menyetujui nya, yang sangat membuat Aku bersyukur adalah bahwa saya diminta melengkapi berkas untuk saya kirim ke kantor beliau dan sayapun disuruh menyiapkan biaya pengurusan murni sebesar Rp. 22.500.000. Inilah puncak kebahagiaan saya yang akhirnya saya bisa menginjakkan kaki di negeri sakura japang.
      Akhirnya saya mendapat panggilan untuk ke jakarta untuk dibinah selama 2 minggu lamanya, saya hanya diajarkan DASAR berbahasa japang. Makna yang terkandung di dalam'nya sangat luar biasa dirasakan oleh saya, tanggung jawab, disiplin, berani dan sebagainya merubah total karakter saya yang dulu cengeng dan kekanak-kanakan, walau kadangkala saya masih belum begitu yakin apakah dia bisa berangkat Ke Jepang dengan baik, akhirnya saya mendapat Contrak kerja selama 3 tahun lamanya di bidang industri.
      Rasa pasrah dan khawatir menghinggapi saya saat itu, seorang anak kampung berangkat ke Jepang dengan menggunakan pesawat terbang yang sebelum belum pernah saya rasakan sebelumnya. Jangankan naik di atas pesawat melihat dari dekatpun saya belum pernah sama sekali.Di Bandara Soekarno Hatta kami di temani oleh petugas Depnakertrans dan IMM Japan untuk melepas keberangkatan saya, rasa haru dan air mata sedih berlinang di pipih saya pada saat saya di izinkan prtugas untuk pamit kepada keluarga yang kebetulan saya diantar oleh paman di jakarta, kami saling berpelukan dan mohon salam dan restu dari orang tua dan keluarga.
      MASA MENGIKUTI PROGRAM KEBERANGKATAN DI JEPANG.
      Setibanya di NARITA AIRPORT Jepang, saya dijemput oleh petugas IMM Japan yang ada di sana, dan dia diantar ke Training Centre Yatsuka Saitama-ken untuk mengikuti pembekalan sebelum di lepas ke perusahaan penerima magang di Jepang. jika anda ingin seperti saya anda bisa, Hubungi Bpk deputi Bidang pempatan BNP2TKI, DRS. AGUSDIN SUBIANTORO ini No Contak HP pribadi Beliau: 0823-5240-6469 siapa tahu beliau masih bisa membantu anda untuk mewujudkan impian anda menjadi sebuah kenyataan.

      Delete
  2. salam saya berminat nak kerja kat sana bole bagi panduan tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi maria... Saya akan kesana january 2016.. Kalau berminat boleh join saya... Email pada saya detail.. Superbikepart@gmail.com

      Delete
  3. salam saya berminat nak kerja kat sana bole bagi panduan tq

    ReplyDelete
  4. Sy berminat. Boleh bg informasi.tq

    ReplyDelete
  5. Sy berminat. Boleh bg informasi.tq

    ReplyDelete
  6. Saya berminat untuk kerja.boleh bg info x ?

    ReplyDelete
  7. Saya berminat untuk kerja.boleh bg info x ?

    ReplyDelete
  8. Ok siapa berminat nak pergi Australia skrg musim bagus cepat col saya dulu 0166319224.

    ReplyDelete
  9. Hai..saye berminat nk kerja ladang disana..tp sye kena bawak anak sye umur 1y+..mcm mane ye?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Siapa yg nak datang aussie boleh whtsapp ‭+61 403 748 859‬. Sy ad banyak keje.
    1. Blueberry by hourly pun ada kontrk
    2. Almond by hourly
    3. Peach by hourly
    4. Grape by kontrk
    This is Serious and no trick.

    ReplyDelete
  12. That was great experience! Seru sekali ya.

    Izin numpang lapak memberi alternative bagi yang ingin kuliah berbeasiswa di luar negeri hingga meniti karir di sana.

    Ingin meniti karir di luar negeri?

    Atau...

    Apakah anda mempunyai IPK 3.0, lulusan S-1 yang terakreditasi, dari jurusan apapun, memiliki rencana untuk membangun Indonesia dan dibawah 35 tahun?

    Kami mendidik anda untuk memperoleh IELTS 7.5 & menjamin anda akan mendapatkan beasiswa 100% di luar negeri. 3000+ alumni kami sejak 1996, bersekolah di 4 benua.

    JAMINAN UANG KEMBALI!

    Untuk test institusional IELTS gratis & info beasiswa,
    contact: 0813 1663 4102

    ReplyDelete
  13. KISAH SUKSES SAYA JADI TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS. AGUSDIN SUBIANTORO yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku deputi Bidang penempatan BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0823-5240-6469
    Lewat akun istri saya saya ingin berbagi cerita,
    kisah cerita saya awal jadi TKI – Ke Jepang, berkat bantuan Bpk DRS AGUSDIN SUBIANTORO yang bekerja di BNP2TKI jakarta beliau selaku DEPUTI BIDANG PENEMPATAN BNP2TKI pusat no hp pribadi beliau 0823-5240-6469
    kisah cerita saya awal jadi TKI

    Disini saya akan bercerita kisah sukses yang menjadi kenyataan mimpi Beliau.
    KEGIATAN SEBELUM MENGIKUTI PROGRAM.
    Seperti para pemuda umumnya dan dengan kondisi ekonomi Keluarga saya yang pas-pasan saya ikut merasa prihatin dan menghendaki adanya perubahan ekonomi dalam keluarga saya. Saya lahir di salah satu kampung terpencil di kota surabaya jawa timur, dimana struktur tanah tempat kelahiran dia adalah pegunungan dengan mata pencaharian masyarakat sekitar petani dan beternak. Pengorbanan keluarga yang selama mendidik, membina dan membiayai hidup saya selama ini tak cukup hanya sekedar saya mengikuti jejak orang tua saya menjadi petani, saya harus membuktikan kepada keluarga untuk menjadi yang terbaik, tetapi dimana dan bagaimana? Sisi lain saya tau saya hanya lulusan SLTA sedangkan lowongan pekerjaan hanya diperuntukan bagi lulusan Diploma dan Strata 1.
    Pada pertengahan tahun 2016 saya bertemu dengan seorang teman lama di Jalan Raya waru sidoarjo. Dia memperkenalkan saya dengan salah satu pejabat BNP2TKI PUSAT, Beliau adalah KPL DEPUTI BIDANG PENEMPATAN BNP2TKI, DRS. AGUSDIN SUBIANTORO. Alamat BNP2TKI Jalan MT Haryono Kav 52, Pancoran, Jakarta Selatan 12770.
    Saya diberikan No Kontak Hp Beliau, dan saya mencoba menghubungi tepat jam 4 sore, singkat cerita saya'pun menyampaikan maksud tujuan saya, bahwa sudah lama saya mengimpikan bisa bekerja di japang. Beliaupun menyampaikan siap membantu dengan bisa meluluskan dengan beberapa prosedur , saya rasa prosedur itu tidak terlalu membebani saya. Dari sinilah saya menyetujui nya, yang sangat membuat Aku bersyukur adalah bahwa saya diminta melengkapi berkas untuk saya kirim ke kantor beliau dan sayapun disuruh menyiapkan biaya pengurusan murni sebesar Rp. 22.500.000. Inilah puncak kebahagiaan saya yang akhirnya saya bisa menginjakkan kaki di negeri sakura japang.
    Akhirnya saya mendapat panggilan untuk ke jakarta untuk dibinah selama 2 minggu lamanya, saya hanya diajarkan DASAR berbahasa japang. Makna yang terkandung di dalam'nya sangat luar biasa dirasakan oleh saya, tanggung jawab, disiplin, berani dan sebagainya merubah total karakter saya yang dulu cengeng dan kekanak-kanakan, walau kadangkala saya masih belum begitu yakin apakah dia bisa berangkat Ke Jepang dengan baik, akhirnya saya mendapat Contrak kerja selama 3 tahun lamanya di bidang industri.
    Rasa pasrah dan khawatir menghinggapi saya saat itu, seorang anak kampung berangkat ke Jepang dengan menggunakan pesawat terbang yang sebelum belum pernah saya rasakan sebelumnya. Jangankan naik di atas pesawat melihat dari dekatpun saya belum pernah sama sekali.Di Bandara Soekarno Hatta kami di temani oleh petugas Depnakertrans dan IMM Japan untuk melepas keberangkatan saya, rasa haru dan air mata sedih berlinang di pipih saya pada saat saya di izinkan prtugas untuk pamit kepada keluarga yang kebetulan saya diantar oleh paman di jakarta, kami saling berpelukan dan mohon salam dan restu dari orang tua dan keluarga.
    MASA MENGIKUTI PROGRAM KEBERANGKATAN DI JEPANG.
    Setibanya di NARITA AIRPORT Jepang, saya dijemput oleh petugas IMM Japan yang ada di sana, dan dia diantar ke Training Centre Yatsuka Saitama-ken untuk mengikuti pembekalan sebelum di lepas ke perusahaan penerima magang di Jepang. jika anda ingin seperti saya anda bisa, Hubungi Bpk deputi Bidang pempatan BNP2TKI, DRS. AGUSDIN SUBIANTORO ini No Contak HP pribadi Beliau: 0823-5240-6469 siapa tahu beliau masih bisa membantu anda untuk mewujudkan impian anda menjadi sebuah kenyataan.

    ReplyDelete
  14. Situs Judi Slot Online Pragmatic Play - Overview, Keywords and
    Situs Judi Slot septcasino Online Pragmatic Play · Agen judi slot online jackpot terbesar · 바카라 사이트 Live Casino sbobet · Live งานออนไลน์ Casino sbobet · Joker123 terbaru · Live Casino sbobet · Bwin88

    ReplyDelete